31.10.17
Bergmannsforum arrangerte møtet på Bergmannskroa, og Meldal Rotary valgte å ta sitt møte sammen med Bergmannsforum.
Solem innledet med å kommentere samferdselstilbudet som nå eksisterer, og fortalte at det var veldig ulike tilbud i de to fylkene, og at det er altfor kostbart og lite funksjonelt slik det er i både Nord- og Sør-Trøndelag. Samtidig konkluderte han med at distriktet er for stort til at en klarer å fylle det med busser, og det er for spredt befolket til at en fyller de bussene en har.
Når eksisterende avtaler går ut, må en få et bedre transporttilbud til lavere kostnad. Ambisjonen er å få et mer målrettet tilbud i distriktet, enten som rutetransport eller bestillingstransport.
Han skisserte ei tredeling av transporttilbudet:
- «Intercity». Togtilbudet må bli bedre. Strekningen Heimdal-Ranheim kan kjøres med 15 minutters intervall, og til Steinkjer kan det gå tog hver halvtime fra Trondheim.
- «Metro». Flere busser og oftere. En halv million reiser i Trondheim daglig. Halvparten er med bil, og i gjennomsnitt er det 1,2 personer i bilen. En må få ei ordning med mer samkjøring.
- «Taxi», det vil si bestillingstransport, og det kan bli både taxi, minibuss og samkjøringstilbud.
I distriktet vil en gå mer fra rutetransport til bestillingstransport, men det var tre forutsetninger for å få det til:
1.«Nett». For alle, over alt, alltid. 2. «App». Et markedssted for alle transportbehov. 3. «Kryss». Møteplass for ulike transportbehov. Prosjektet er i gang, og har fått navnet «Smart transport».
Dette betyr at for å kunne bruke det nye transporttilbudet, må en ha internettilgang og å kunne bruke det.
Solem kom til slutt inn på sjøtransporten, og han kunne fortelle at skipsindustrien i Midt-Norge er verdensledende når det gjelder klimakrav for sjøtransport. Landsdelen har et svært sterkt maritimt teknologimiljø, og verdens første utslippsfrie hurtigbåt skal lages i denne landsdelen.
Mildrid Nesheim