Det er Gro Magnhild Brønstad som ble tilsatt etter at Eindride Einum ble pensjonist. Gro Magnhild delte mye av sin oppvekst og bakgrunn med oss og den gjenspeiler også hvordan hun vil løse oppgaven som oppvekstsjef i Meldal.
Per Svinsås hadde innledningsvis sitt 3-minutt:
Per tok for seg de mange gode tilbud vi forbrukere bombarderes med til daglig. Hans konklusjon er at vi lett lar oss lure.
Etterpå overrakte sekretæren klubbens gave til 70-årsjubilanten Mildrid, hun fylte år 22. mai. Han berømmet henne for hennes sterke bidrag til humør og vekst i Meldal Rotaryklubb etterat hun kom heimatt til Løkken i 2011.
Så til kveldens program og Gro Magnhild Brønstad.
-Jeg liker ikke å snakke om meg selv, er A4 og ikke spennende innleder hun. Da ble vi spente.
Hun er født i Orkdal, eldst av fire søsken, er etablert med familie og bor i Rindal og jobber altså nå i Meldal.
Har i hele sitt liv vært mye på tur, mange skirenn. -Når en som foreldre oppdrar barn, så smitter det også til barnebarn.
Gro var tidlig bestemt på å bli lærer og gikk på lærerskolen i Trondheim. Hun giftet seg med rindaling og flyttet til småbruket i Rørdalen i 1987. -Det er en fin plass med mye natur, vann, fjell. Melkeproduksjon, men er ikke i fjøset, liker seg best ute, steller i hagen og maler en bygning hvert år. Fellesskapet på gården med flere generasjoner i samarbeid verdsettes høyt. De har også tid til fritidsaktiviteter, ski, skøyter, baneskyting, kano, kajakk, rafting, sommerfjøs.
-Har fem minutter til alt, Rindals slagord "Tid til å leve" liker jeg.
Startet som lærer på todelte Lomundsjø skole. Har vært på flere skoler i Rindal og har praktisert fra 1. til 10. klasse, har vært rektor og skolesjef. Har jobbet i barnehage og drevet med voksenopplæring. Har tatt videreutdanning, bl.a. entreprenørskap.
Gro priser gruppeturer med felles mål. Det er i alle sammenhenger viktig at alle får understreket et felles mål med retning og hvor vi vil. Understreker at alt tar tid, lang tid. Sten på sten må legges og du som leder må være tålmodig. Størst utfordring ligger i å avlære det gamle. Budskapet må gjentas og gjentas.
Hun er opptatt av å få gjennomført fornyelsen av kunnskapsløftet både i skole og barnehage.
Hun poengterer tilslutt at barnehage skal være barnehage, deretter kommer skolen. Viktig at alle framsnakker egen skole, og ikke minst, foreldrene må være interessert i, og bidra etter evne i egne barns skoleaktivitet.
Dessuten, fagutdanning er ikke å forakte, start i det minste med et fagbrev.